Ramen

Denna soppa är väldigt god! Och tar väldigt lite tid att göra. Det är den näst godaste soppan jag känner till. Receptet kommer från japan/kina, blev inspererad av japansk film och var tvungen och tästa den. Denna soppa får en 9 av 10 möjliga.

Det tar omkring 10min att göra soppan och blir 2 portioner, det kostar ca 20.2kr att ta fram en sats. Alltså 10.1kr per portion

Vad som behövs
1 ägg__________________1.5kr
2 tsk smör______________0.1kr
1 lök__________________0.5kr
2 vitlöks klyftor__________0.1kr
100 g champinjoner_______1kr
200g kassler____________10kr
1/2 tsk salt
1/2 tsk vitpeppar
7 dl vatten_____________0kr
1 kötbuljong____________0.5krkr
1 msk soya_____________0.5kr
1 tsk curry_____________0.5kr (alla kryddor tillsammans uppskats till 0.5kr)
1/2 dl vispgrädde________2kr
2 nudel paket (köttsmak)__3kr
1 salladslök____________0.5kr

Tillagning
Jag har själv bara två plattor här hemma i köket så jag kommer skriva hur jag gjorde.

1. Börja med att lägga i ett ägg i en kastrull nr 1 som du fyller upp med vatten. Dra på plattan på det varmaste du har (kommer senare att koka nudlar i denna kastrull sammtidigt som ägget). Vänta någon minut innan du går på steg 2.

2. Tillsätt smöret till kastrull nr 2, hacka den gula löken och tillsätt den, svamp och pressad vitlök till kastrull nr 2. Medan detta fräser ett litet slag, skär vi upp kasslern till önskad storlek, när detta är klart tillsätter vi även den till kastrull nr 2. Salta och vitpeppra efter eget tycke. Låt detta fräsa i ca 1min.

3. Tillsätt vatten, buljongtärning, soya, curry och vispgrädde till kastrull nr 2.

4. Tillsätt nudelpakten och den medföljande smaken till kastrull nr 1. (Vi skall inte ta upp ägget än). Medans vi väntar på att detta skall bli färdigt så hackar vi salladslöken och tar framredskap för att sila våra kastruller.

5. Sila kastrull nr 2 och häll vetskan i era måltidstallrikar. Sila sedan kastrull nr 1, denna vetska skall inte sparas, utan lägg nudlarna i era tallrikar med den andra vetskan. Skala och dela ägget på hälften.

6. Garnera med eran svamp, kassler, lök, salladslök, och ägg.

TIPS
Det gör inget om ägget blir färdigt lite försnabbt.

Om det hela värkar oklart kan ni se det på filmen nedan, det är klippt i den så att den skall passa in i youtube också. tyvärr är det dåligt ljus och ljud och den är på min knaggliga engelska :S men kanske är den till någon hjälp så jag lägger upp den här nedanför.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket duktig & soppan smaka som i Japan !

Thokek sa...

Vad kul att du tyckte det. :c) Att besöka Japan och äta ramen är på min att göra lista :) Japanska rätter får duga så länge ^^

Anonym sa...

jätte bra (Y) men skaffa en bättre kamera, så man ser bättre. Och prata tydligare!!!