Franska

Riktigt goda franskor. Ibland så får jag ett sådant sug efter rostatbröd + smör (som smälter på mackan) och lite apelsin marmelad.. :D och då är det ju perfekt att göra dessa ^^, Franskan passar även mycket bra till goda förretter (länk HÄR), Varma mackor, fattigariddare etc..
Franskan får en 7 av 10 möjliga.


En sats tar omkring 2h att få färdig och då har man ca 15min aktiv tid. Det kostar omkring ---kr för en helsats och det blir ca 30 mackor (1.5cm tjocka) alltså ca ---kr för en macka.


Vad som behövs
25 g margarin
5 dl vatten
50 g jäst
2 tsk salt
ca 14 dl vetemjöl

Ugn 200 grader.
2 x 1.5 l avlånga formar eller ungsplåt med bakpapper.


Tillagning
1. Smält margarin i en kastrull, tillsätt vattnet och värm tills detta är fingervarmt.

2. Smulasönder jästen i en bunke, tillsätt den fingervarmma vetskan, salt och det mästa av mjölet. Arbeta detta till en smidig deg.

3. Låt degen jäsa under 40 min med en bakhanduk över i bunken.

4. Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela sedan degen i två likastora bitar och låt dessa jäsa övertäckta i ca 30 min på antingen ungsplåt med bakpapper eller i smorda bakformer.

5. Pensla med vatten och grädda sedan i ca 30 min i nedredelen av ungen på 200 grader.

6. Om ni sedan vill att skorpan skall bli mjuk (som mig) så skall ni pensla skorpan med lite vatten och sedan låta dom svalna under en bakhanduk. Om ni vill att skorpan skall bli hård låter ni dom svalna utan bakhanduk.

1 kommentar:

Anonym sa...

tack det samma :)