korv stroganoff

Rätten korv stroganoff med ris blev otroligt god igår (11-sep-2008), det blev så gott att jag tror inte man kan tilllaga korv på något godare sätt! Men jag ska fundera lite på det, undertiden så får den en 9 av 10 möjliga.

En hel sats är ca 4p och kostar 24.5kr att ta fram, ca 6.2kr för en portion.
Det tar ca 10min att tillaga detta så man får tima in det med ris/pasta eller vad man har.

Vad som behövs
500 g strimlad korv______11kr (falukorv användes här men man kan byta sorter)
2 gula lökar____________0.5kr
100 g svamp___________2kr
400 g passerade tomater__4kr
2 1/2 dl lätt crèam fraîche _6kr
1/2 msk soya__________0.5kr
salt (och önskad krydda)__0.5kr

Tillagning
1. Strimla korven och börja stek på den (jag brukade alltid få fula bitar tills jag börja göra som på bilden till höger).

2. Tärna löken, tillsätt löken och svampen till korven och låt detta stekas på ett tag (korven skall få lite färg).

3. Tillsätt passerade tomater, (funkar med krossade och lite vatten också) crèam fraîche och soyan.

4. smaka av med salt och andra önskade kryddor (peppar och oregano brukar bli gott)

Inga kommentarer: