Farmors kycklingfilé

Detta receptet kommer ifrån min farmor så jag tackar så väldigt mycket för det :D

Enligt mig kan man inte tillaga kyckling på något godare sätt än detta. Resultatet blir en otroligt saftig kycklingfilé bit med en bacon virad runt sig och massa härlig sås. Detta är dessutom väldigt lättlagat. Denna rätt får 10 av 10.

3p kostar 30.8 kr att ta fram, ca 10.3kr för en portion. (Om man äter så att man spricker kan man ta dessa 3p på 2personer)

Vad som behövs
2 kycklingfilé bitar (ca 400g)_____16kr (köptes för 40kr/kg när det var ett erbjudande)
vitpeppar och salt_____________0.3kr
1 bacon paket (ca 150g)_________6kr
2 1/2 dl crèam fraîche__________8kr
1 msk fransk senap____________0.5kr

Ugn 225 grader

Tillagning
1. Sätt på ungen.

2. Skär kyckling filén i ganska tjocka strimlor (bilden till höger), salta och vitpeppra på dessa i önskad mängd.

3. Vira 1 eller 1/2 bacon runt era kycklingfilé bitar.

4. Häll crèam fraîchen i en liten skål, tillsätt den franska senapen och blanda, häll lite av denna "smet" i en mindre ungssäker form (gärna ett bra djup).

5. Lägg i era bacon rullar i formen (ska ligga tätt) och häll sen över resten av eran "smet". Rullarna skall vara helt täckta då har ni nog mycket.

6. In med detta i ungen i ca 25min (skär gärna i den största biten för att se att kycklingen INTE är rosa

TIPS
Servera gärna med ris (jag tycker det är godast, men det var slut på ris denna kväll ^^ )

2 kommentarer:

Anonym sa...

Många härliga recept du har här.. och visst kan man få till en god måltid med "småpengar" ..
Ha en fin helg. Tjingeling
Ps. Hittade dig genom Matbloggarna, vilket jag oxså gått med i, men eftersom sidan där Linda fixar det inte är tillräcklig ännu.. ligger lågt, så är jag inte med där ännu Ds

Thokek sa...

Kul att du lämnade en komentar.
Hoppas du tästar något av de recepten du tyckte var härliga :D
Hadet så bra. Hejhopp