Bakpotatis - micro

Jag blev väldigt nöjd med bakpotatisen denna gång, den fick samma smak som när man gör dom i ugn bara det att det gick mycket snabbare (ugnen användes redan för en annan rätt). Det här receptet får en 8 av 10 möjliga.


2p kostar ca 14kr att ta fram, ca 7kr för en portion


Vad som behövs
2 bakpotatisar (ca 800g)____14kr

Tilllagning
1. skölj av potatisarna och torka dom.

2. picka potatisarna med en gaffel runt om hela potatisen (nästan hela vägen in med gaffeln).

3. Lägg lite hushållspapper på en tallrik och lägg på era potatisar.

4. Micra på full efekt i ca 4min (30sek / 100g potatis) och vänd sedan potatisen (upp blir ner) och kör i 4min till. Fortsätt sedan att vända potatisen men kör bara i 2min och återupprepa detta till potatisen känns klar.

TIPS
Använd gärna hushållspapper, det var tyvärr slut och då användes toapapper och detta fastnade litegranna på potatisen.

Man kan låta dom vila i aleminum i någon minut efter att man micrat färdigt, men detta är inte nödvändigt.

Hjälp mig
Själv gillar jag en klick smör och salt allrabäst i potatisen och kan därför inte så många fyllningar så ni får gärna skicka in några om ni har det.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag älskar bakpotatis och hittade äntligen ett recept på hur man gör dem i micron! :) Tack för det!

Jag brukar göra en röra till som är jättegod!

Röd rom, gräddfil, dill, lite citronskal och saft av en citron, salt och peppar. Det är super med en laxbit! MUMS! ;P

Thokek sa...

Ah va trevligt. Jag ska ta och testa det nästa gång vi gör bakpotatis och så lägger jag upp receptet ^^ tack så mycket. Ha det

Anonym sa...

Vispa lite grädde (2dl räcker till 4 pers). Lägg i c:a 2dl chilisås och 2dl bostongurka.. Låter inte så gott men bakpotatis, köttbit och denna röra e supergott och väldigt enkel..

Anonym sa...

Nu gör jag bakpotatis här :) tack för ditt recept

Anonym sa...

Creme fraiche, dill, räkor, citron + avacado. krydda med det du tycker om.Mvh Lena

Anonym sa...

Jag brukar alltid göra en skagenröra till mina bakpotatisar. Lite räkor, finhackad rödlök, en näve finhackad dill, lika delar majonäs och creme fraiche, salt och peppar. Det blir svingott! Och när det är ont om sötebrödsdagar eller om man föredrar vegetariskt så byter man bara ut räkorna och dillen mot en burk majs. Verkligen att rekommendera!

Anonym sa...

Provade att göra Bakpotatis för första gången, detta recept blev perfekt! =)

Thokek sa...

Jag skulle vilja tacka alla som hjälpt mig med recept på rörer. så Tack alla ni ^^ Riktigt fina recept tyvärr har min digitalkamera pajjat (mat skämt^^) så därför finns det inga bilder på rörorna eller kommit nya recept/bilder på ett tag)

annieellen - ett maskrosbarn sa...

Tack för tipset, detta ska testas! :)

chery sa...

2 dl creme fraiche. 2 matskedar majonäs. 1/2 rödlök. Stekt kyckling eller bacon. Curry & salt (behövs inte om du väljer bacon) efter behag, du behöver inte snåla med curryn.

Så har du en klassisk curryröra!

n sa...

Tack för det Tobbe. Det blev kanon.


http://etthusiraden.blogspot.com/

Josefine sa...

Ska prova göra potatisen som du skrivit här. Jag ska ha lax och romröra till; en burk creme fraiche, 1 burk röd stenbitsrom (går med svart och vit med men färgen blir lite tråkig), en rödlök eller en halv. Voilá. Supersmarrigt till potatis och lax.

Anonym sa...

Har en riktigt underbar röra :) Rensteksröra:
100 g rökt renstek som man skär i små strimlor.
1 burk creme fraice.
Ca. 2 tsk pepparrot.
Lite hackad rödlök
Salt o peppar.

Den är riktigt god kan jag lova :)

Anonym sa...

Jag brukar göra en röra med gräddfil, strimlad skinka, mkt rödlök, vitlök och riven ost. Lite salt och citronpeppar i gör susen!

Filippa sa...

Vansinnigt god röra:

1 tetra gräddfil
1 pkt dip-mix med en smak som du gillar (dill och holiday blir toppengott)
1 liten, finhackad rödlök
1 söt-syrligt äpple (typ Aroma) i små tärningar
Kassler i tärningar eller skinka i strimlor, efter smak

Rör ihop allt, ställ in i kylen en kvart eller två. Vansinnigt gott till bakad potatis.

Thokek sa...

Va roligt med alla svar :D har inte hunnit testa alla ännu men ska nog göra bakpotatis snart och då kan jag smaka yttligare någon röra :c)

malineidin sa...

Hej! Jag brukar också ha smör, men det enklaste och godaste är fan att ha gräddfil med gräslök i, super gott och fräscht! :)

William sa...

Du skrev troka istället för tårka!

Thokek sa...

Ah okej tack för observationen ska ändra det till torka :o)

Emma sa...

Bättre sent än aldrig. Här kommer världens godaste enkla röra!
Stek ett paket bacon och hacka i små bitar.
Blanda creme fraiche, salt, pepper och pressa i vitlök efter smak. Kan även hacka i lite rödlök om man vill ha. Sist blandar du i baconen. Blir såååååå himla gott!

Anonym sa...

Måste ha varit en jättepotatis.
Micro i 4 min.
30sek/100gr = 800 gr potatis.
Hur får man tag på sådan knöl??

Anonym sa...

Anonym sa.....

Kör väl flera än 1 potatis ...