Vaniljdröm

Detta är dom godaste kakorna jag vet. Dessa som jag gjorde fick en perfekt smak jag tog dock i lite mer vaniljsocker för att jag gillar det. Dom blev aningen platta men det skall jag nog snart ha ordnat.
9 av 10 möjliga (får jag bara till formen också blir det 10 av 10)


En sats blir 50 stycken kakor. pris ca 8.2kr för hela satsen. ca 0.164kr/kaka.

200g smör eller margarin________3.6kr
2 1/2 dl strösocker_____________2.5kr
1 msk vaniljsocker_____________0.5kr
1/2 tsk hjorthornssalt___________0.1kr
5dl vetemjöl__________________1.5kr
Ungen skall vara på 150 grader.

Tillagning
1 Rör ihop socker, vaniljsocker och smör/margarin till en vit porös massa.
2 Blanda vetemjöl och hjorthornssalt och rör ner detta i smeten. (Jag var tvungen att knåda, för att margarinet skulle bli mjukare och ta upp mjölet snabbare)
3 Rulla SMÅ bollar och lägg på en plåt (eller galler) med bakpapper. // Jag gjorde givetvis alldeles förstora bollar först och testade även att platta bollarna innan jag körde in dom i ungen och detta blev inte så bra, bollarna flyter ut väldigt mycket och så länge man har bollar får man ganska fina halvovala drömmar o inte som ett par av mina som liknade platta cd-skivor...
4 Grädda i 15min
5 Lägg dom i frysen/kylen i någon minut för att dom skall stelna till snabbare.

Tips
Ett tips är att verkligen dela upp degen i 50bitar jag gjorde inte det från början och dom blev aningen förstora... :P
Ni ser skillnaden här till höger och dom "små" är normalstora.

Jag funderar även på att testa att ha i lite bakpullver i smeten för att få finare halvovaler... Eller att möjligtvis ta ut drömmarna tidigare när dom inte sjunkit ihop så mycket. Jag kommer fylla på med resultatet när jag gjort det senare.

Inga kommentarer: