Naan

Detta är det godaste brödet jag vet. den får 10 av 10 möjliga. dels för att smaken är så underbar och dels för att den är otroligt lättlagad, man behöver inte ens en ugn.

Summa 3.5kr för en hel sats, ca 16bröd stora som handflator ca 0.22kr / bröd


25g jäst____________0.5kr
3dl kolsyrat vatten____0.3kr (jag kolsyrar mitt eget vatten med sodastreamer)
1msk olja___________0.1kr
1 tsk salt___________0.1kr
1tsk bikarbonat______0.5kr
7-8dl vetemjöl_______2kr


Tillagning
1. Smula sönder jästen och lägg det i en bunke (medelstor räcker bra) tillsätt ca 0.5dl av vattnet, ljumma resten av vattnet och tillsätt det också.

2. Tillsätt olja (jag använder olivolja), salt, bikarbonat och det mesta av mjölet detta arbetas till en deg. Låt degen jäsa övertäckt i 30min.

3. Knåda degen på mjölat bakbord, rulla ut den till en längd och skär längden i 15bitar (jag brukar göra 16).

4. Platta till bitarna eller kavla ut dem till ca 1 cm tjocklek, det funkar lika bra att gör dom i handflatan om man känner för det.

5. Nagga kakorna och låt dom jäsa övertäckta i 30min.

6. Hetta upp en torr stekpanna, (OBS INGET SMÖR), lägg ner några kakor, sänkvärmen och grädda bröden några minuter på varje sida, tills de pöst upp och blivit brunfläckiga.

7. Packa bröden i en handduk när de är färdiggräddade och servera dem snarast med smör.


Dessa bröd är enligt min smak otroligt goda. Dem är väldigt goda dagen efter också om man förvarat dom i en plastpåse.
Detta indiska matbröd kan ätas som vanligt bröd med smör och kanske en klick apelsinmarmelad och en ostbit. Men man kan även äta dom till maträtter istället för tillexempel potatis eller liknande, det passar väldigt bra till plockmat.

TIPS
Se verkligen till att bröden inte blir förtunna då dom förlorar saftighet.

Ha inget smör i pannan när ni steker.

Inga kommentarer: