Wassaralimpa

Detta receptet är från en vän i skolan. Hon tycker att det är det godaste brödet som finns, min sats blev tyvärr bränd och jag hade inte riktigt rätt ingredienser så jag kan tyvärr inte utala mig om smaken. Samt vill jag inte lägga ut bilderna eftersom jag endå gjorde fel :P

"Hej Tobbe!

Här kommer receptet jag lovade dig! Det är verkligen supergott, helst med smör och ost, nam nam! Så enkelt, man behöver inte få till någon fin deg eller vara noga med temperaturen på degspadet. Dessutom blir det jättemycket bröd!
Brödet heter Wassaralimpa, och genom Gällivare rinner älven Wassara. Samband? I dont know.. :-)

Wassaralimpa (långpannebröd)

1.5 l filmjölk
3 tsk bakpulver
6 tsk bikarbonat
1 burk brödkrydda
4 dl mörk sirap
1.8 kg rågsikt

Blanda allt ordentligt i en stor skål. Konsistensen ska vara som smet. Häll degen i en smord långpanna.
Grädda i 100 grader i 30 min, höj temperaturen till 150 grader och grädda ytterligare 60 min, slå av ugnen och låt brödet stå i eftervärmen i 15 min.

Låt brödet svalna lite, dela det på hälften på lång och kort-sidan och skär därefter det i skivor som en vanlig limpa."

Jag tackar så väldigt mycket för detta recept, verkligen kul o få recept och testa dem :D Jag kommer givetvis att göra den igen och får hoppas att jag fårtill det då ^^ Så att vi får lite bilder :D

1 kommentar:

Unknown sa...

Så otroligt gott jag har fått mitt recept från en god vän, inget mer köp röd här!