Raggmunk

I bland blir jag sugen på lite matigare (och nyttigare) pannkaka och då passar raggmunk väldigt bra, Det är väldigt gott att ha lite stektfläsk och lingonsylt till (var tyvärr slut), men även grädde och socker passar bra ^^
Denna rätt får en 8 av 10 möjliga

En sats kostar ca 11.8kr att ta fram vilket är ungifär 4a portioner alltså ca 3kr per portion.


Vad som behövs
2 dl vetemjöl____________0.5kr
1 tsk salt_______________0.03kr
5 dl mjölk_______________3kr
2 ägg____________________3kr
30g margarin_____________0.5
8 potatisar (ca 800 g)___4.8kr

Stekpanna gärna en modell mindre.


Tillagning
1. Börja smälta margarinet. Blanda de torra ingredienserna i en bunke, tillsätt hälften av mjölken och vispa detta till en fin klumpfri smet, vispa ner äggen, margarinet och resten av mjölken. Låt detta stå och svälla.

2. Medan smeten sväller så river vi potatisen (jag rev så groft som möjligt men tror det blir godare med de näst grövsta), när ni rift all potatis så blanda ner den i smeten.

3. Stek i stekpanna precis som vanliga pannkakor. Jag använde mig av dl måttet för att få önskad mängd riv och smet till varje raggmunk. (Man behöver inte steka i smör när vi har det i smeten, men jag brukar steka i lite smör i allafall)

Väldigt gott att servera med stekfläsk och lingonsylt och kanske något grönt för dekoration. Det är också vanligt att servera med gubbröra eller liknande till. Men annars funkar grädde, glass och socker bra det med ^^

Inga kommentarer: