Fullkorns piroger

Ett litet nyttigare alternativ på pirogdeg, och smaken blev riktigt bra. (jag gillade fyllningen mycket) den får en 8 av 10 möjliga i pirog kategorin (jag gillar bättre onyttigt deg :P )
Mycket smidigt att tafram till en snabb lunch om så behövs någongång.

En sats ger 10 stora piroger och tar ca 1.5h att göra.

Degen:
50g jäst_________________0.5kr
5 dl mjölk________________4kr
50g smör eller margarin______1kr
2 tsk socker_______________0.1
2 tsk salt_________________0.1
5 dl grahams mjöl___________3kr
7 dl vetemjöl_______________

1 ägg eller mjölk (pensling)_____1.5kr

Pirogfyllningen:
4 msk olivolja__________
2 msk soya___________
500g köttfärs_________20kr (går lika bra med anndra färsser)
2 gula lökar___________1kr
2 rivna morötter_______1kr
200g champinjoner_____7kr
400g krossade tomater__5kr
4 pressade vitlökar_____1kr
2 msk het sås_________3kr (kan bytas ut mot annan starka ingredienser)

Smaka av med salt, peppar och andra kryddor som du tror kan passa. _____(1kr)

Tillagning

1. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt sockret.

2. Tillsätt Mjölk och margarin/smör i en kastrull och värm detta till 37 grader.

3. Häll lite av mjölken och margarinet i bunken med jäst och socker, rör ut jästen, tillsätt sedan resten av vetskan och salt.

4. Tillsätt grahamsmjölet och nästan allt vetemjöl. blanda ihop detta till en deg (jag använder alltid händerna), tillsätt det sista mjölet och gör en fin deg. Låt detta sedan jäsa i 25min under bakduk.

A. Vi skall nu börja med fyllningen, ställ en klocka på 15min (detta som är kvar för degens jäsning). Hacka löken, riv morötterna och skär chaminjonerna till önskad storlek.

B. Tillsätt olivoljan och soyan till en panna och tillsätt köttfärsen, efter någon minut gör du rum för och tillsätter lök, morötter och chaminjoner.

C. Blanda samman allt sammans och tillsätt de krossade tomaterna, den pressade vitlöken och den heta såsen.

D. Smaka av med kryddor du tror kan passa, låt detta sedan stå på svag värme och puttra.

5. När klockan ringer knådar du degen någon minut, dela den sedan i 10 lika stora delar och kavla dessa till runda kakor, lägg dessa på bakplåtspapper (försök få in så många runda kakor som möjligt på ett papper).

6. Lägg på fylningen på ena halvan av din runda kaka, fast lämna 2cm längst ut i kanterna.

7. Vikihop din kaka till en halvmåne och använd en gaffel för att trycka ihop kanten.

8. Låt jäsa i 20min och pensla sedan med uppvispatt ägg eller mjölk (jag använde mjölk).

9. Grädda i ugn på 225grader i ca 14-15min (tills dom är gyllenbruna). Förvaras i frys.


TIPS
Om det är förmycket fyllning så att ni måste della upp det i 2 omångar börja dirket efter att ni satt degen på jäsning, alternatift stek på 2 plattor.

Gör pirogerna gärna klara på bakplåtspappret (då jag föröskte flytta dom resluterade det i trasiga piroger)