Köttsoppa a'la Lilly


Gott och billigt blir det med denna soppa. Den får 7 av 10

4p köttsoppa.
Tillagningstid ca 25min.
pris ca: 3.675kr/portion (jag äter själv mycket mat och blir mätt på 2portioner//Tobias).

1l vatten_________________________0kr
3 Stora potatisar (200g)______________1.2kr ( 5.96kr/kg lidl)
2 lökar (gul/röd)___________________0.5kr
200g uppstekt och kryddad köttfärs_____8kr (40kr/kg, storpack ica maxi)
2 tomater (ca 200g)_________________2kr (9.90kr/kg lidl)
1 krm Caj P. grillkrydda (med vitlök)
1 krm Curry
1/2 tsk svartpeppar
1 tsk salt
1 1/2 msk soja_____________________2kr (samtliga kryddor och soja uppskatas till 2kr tillsammans)
1 köttbuljong______________________1kr


Tillagning
OBS detta är tänkt till köttfärs man tagit fram ur frysen som varit till lagad, annars kan man börja med köttfärsen samtidigt som man sätter kastrullen med vatten på plattan.

1. Skalla och tärna potatisen, lägg den sedan i en kastrull med 1l vatten.

2. Tillsätt buljongtärnignen salt och peppar till kastrullen.

3. Skärupp löken och till sätt den till kastrullen när potatisen kokat i 10min.

4. Efter yttligare 5min tillsätts köttet.

5. Smaka av med önskade kryddor.

6. 1min innan maten är klar tillsätter ni tomaterna (på detta sätt slipper vi sönderkokta tomater).

7. Ta gärna en macka till och låt er smakas.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken härlig blogg du har! =D

Thokek sa...

Kul att du gillar den, och tack ^^
ha det bra.