Bohuslänska Tekakor

Detta är ett av dom godaste bröden som jag någonsin ätit. Den får omkring en 9a i betyg av 10 möjliga.

Summa ca 16:50 för en hel sats med 10 stora tekakor (1tekaka=4eller8bitar i normala fall).

100g jäst_________2kr
2dl socker________4kr
1l vatten_________0kr
150g margarin _____2kr
2tsk salt _________0.05kr
2d fint rågmjöl
3l vetemjöl ca 1,9kg  _______8kr (3.2l, rågmjöl är inräknat) //rågsikt kan användas men inte lika gott (2,6l vetemjöl och 6dl rågsikt)
Ungen skall vara på 275 grader

1. Smula jäst och socker i bunken

2. Smälta margarin och häll i 4dl vatten, i en gryta. Detta får bli ganska så varmt (gör inget om det kokar)

3. 6dl vatten tillsätts i grytan med matfett och vatten, (37grader varmt som slut temp) detta häls ner i bunken med jäst och socker

4. Tillsätt salt rågmjöl och vete mjöl. //sätt i vetemjöl tills degen känns bra (ca 3l)

5. Täck över och jäs 35-40min

6. Dela degen i 10delar, gör fina runda bullar (blir finare kakor), färdiga bullar får ligga
under en handduk //hållreda på ordningen, när alla bullarna är färdiga, börja och kavla
den första bullen

7. Nagga kakor och låt jäsa i 20min //ej under duk. och gärna på blakplåts papper (för enkel
flytt till ungs former senare)

8. Grädda i 275grader //ej så högt upp i ungenen, gärna under mitten på ungnen och i 4-5min //håll koll efter 4min

Tips
Gör inte bröden för tunna dom blir mycket godare om dom har lite tjocklek.

Inga kommentarer: