Knäck

Detta är det godaste godiset som jag vet om att man kan göra själv (jag har dock inte i smör eller mandel i mina), Den här knäcken får 10 av 10. (Kameran gör att dom ser mörkare ut än vad dom igentligen är)

En hel sats blir ca 40 stycken och kostar ca 12.7kr att ta fram, det blir ca 0.3kr styck och ca 21kr/kg. (priser är räknade utan mandel och smör)

2 dl socker_______________2kr
2 dl ljus sirap_____________4kr
2 dl visgrädde____________6.7kr
1 msk smör eller margarin___----
3 msk hackad sötmandel____----


Tillagning
1. Blanda socker, sirap och grädde i en tjockbottnad gryta och låt detta koka upp till 120 grader om ni inte kan mäta temperaturen så utför kulprovet för knäck smeter (mer info om det HÄR)

2. Ta grytan från värmen och blanda i mandeln och smör/margarinet (jag har inte i någon av dessa, då jag vill vara lite nyttigare och inte gillar mandel så mycket)

3. Häll upp i små knäckformar stälda på en plåt och låt svalna, smöra gärna på plåten innan ni ställer ner formarnaför då tippar dom inte lika lätt längre.

Tips
Istället för knäckformar kan man i vissa fall använda sig av isformar, Dem som tål högre temperaturer, som mina hjärtformade isformer (högst upp på sidan).

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken bra idé att skriva ut vad det blir för kostnader för de olika sakerna. Jag har kollat runt och det är flera saker som jag vill testa. Jag har en likadan isform som den du har på bilden och har aldrig kommit på att man kan använda den till kolan. Så tack för det tipset, det ska jag verkligen göra nu till jul.

Thokek sa...

Tack. ^^ va kul att du ska testa några recept (c: Jag var själv lite orolig att ha så varmkola i formen, men det var inge problem med det. Man skall nog inte förvara dom i en skål som jag gjorde, för dom klibbade ihop rätt bra, och man fick bryta isär dom :P

Anonym sa...

Vad fint det blev! Jag har också en sån hjärteis-form och har bara använt den till is. (fy på mig) Men det ska det bli ändring på!

Thokek sa...

Vad roligt att du tyckte om idén ^^. Jag var själv lite orolig att det skulle smälta när jag gjorde dom första gången, men det gick ju bra :D