Fjällkonfekt

Detta recept är ifrån Choklad fabriken i åre, Jag tackar dom för det ^^
Denna godis gillar jag, det är nästan som en fudge. Den får 8 av 10.


Det blir ca 80 bitar och kostar ca 23kr vilket ger 0.29kr/bit och detta är 28.75kr/kg ungifär.

3 dl strösocker______________3kr
3 dl vispgrädde 40%__________10kr
1 dl ljus sirap_______________2kr
50g smör_________________2.5kr
2 msk honung______________0.5kr
100g ljus cholkad (marabo)_____5kr (coop hade extra pris)


Tillagning
1. Blanda socker grädde och sirap i en tjockbottnad kastrull. Koka upp o skjud till 120grader kulprovet. Bilden till höger har rätt färg. (Om ni vill ha mer info om kulprovet så tryck HÄR, där finns info och en snabb film)


2. Rör i smör och honung, låt det koka i 2min




3. Tag grytan från värmen och rör i den hackade chokladen. Rör om tills den smält.




4. Häll upp kolasmeten i en form ca 20*25 cm, klädd med bakpapper. När kolan har stelnat skär den i lagom stora bita. Förvara den svalt.



Tips
Använd gärna en ganska djup kastrull då det lätt kokar över annnars
Efter steg 3 bör man inte ställa kastrullen på en platta igen. (har med chokladen att göra)

Förvara den inte i frys då socker och liknande kan göra att det blir kornigt/frasigt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

DET ÄR JÄÄVLIGT JOBBIGT ATT DU BRYTER PÅ SVENSKA, OCH DITT SPRÅK ÄR RIKTIGT DÅLIGT, ANNARS ÄR RECEPTEN BRA...

Thokek sa...

Förstår inte riktigt vad du menar med att bryta på svenska. Ska du lämna en kommentar kan du skippa caps lock. Jo jag är dålig på det svenska språket, och vet du vad? Jag visste det innan du sa det.

Hana A. sa...

Det finns människor, och så finns det j*vligt bittra människor >:/ Jag tycker att du är jäkligt duktig på det svenska språket, jag förstår ju det du har skrivit när jag läser dina recept!

Tycker också att det är roligt att se en sida med bra och billiga recept, speciellt när en själv har ont om pengar ibland.

Nu blev jag sugen på att baka mjuk pepparkaka! :D